söndag 17 januari 2010

Jag tror det spökar.....i vårt hus....


......Har vid flera tillfällen känt en kall vind som sveper över vårt sovrum när jag lagt mig på kvällen...känner det blir kallt i rummet och över kinden sen försvinner det lika fort som det kom, en märklig känsla får jag i min kropp....tänk om det är så?! tänk om det spökar i vårt hus.....elementen har ju inte fungerat riktigt, det har varit kallt i sovrummet... men nu är där ju en ny termostat påsatt och ska nu fungera vilket dom också gör....
Inte mycket man kan göra åt det om det nu är så...bara det är snälla små spöken som inte gör oss illa så får dom gärna vara här. Då får vi ha dom som sällskap helt enkelt!
Huset är byggt på 30-talet så det är ju inte omöjligt....källaren är en typisk gammal, spöklik källare som man helst inte vill vara i mer än nödvändigt...Rummet längst in som vi förvarar kartonger och annat bråte i är läskigt tycker jag, inget rum man vill vistas i mer än man behöver. Renovering av källaren står på toppen av "att göra" lappen, kakel är köpt och ligger bara och väntar på att bli lagt så tvättstugan blir fräschare och finare...det ska målas vitt i hela källaren sen blir det bättre....inte lika läskigt.....och spöklikt....
Får känslan ibland att jag inte är själv där nere heller när jag står i tvättstugan och håller på med tvätten, är det som jag inbillar mig för jag börjat tänka på detta nu eller är där någon mer än vi som faktiskt bor i huset?!
Stig tittar på mig när jag säger det och rister på huvudet, ingenting han känt av, inte Nellie heller.... Inbillning...ja så är det nog....
En lugn lördag med god middagsbjudning hos Virre och Johan, mums....
Johan duktig kock som han är hade tilllagat god oxfileé med skivad potatis och en super god sås på kantareller + en jättegod sallad till med mosarella i ....Oj vilken mage man hade när man lämnade middagsbordet, den var stinn, tro mig...som jag åt...tog 3 portioner kunde inte hejda mig, jag älskar mat det är det bästa som finns....Tittade på Robinson och barnen lekte snällt på ovanvåningen i Ians nya fina rum, vilken fin etagelägenhet dom flyttat till, jätte mysig.
När klockan närmade sig 22.30 packade jag in Nova i bilen, Stig gick ner till Harrys för att inta sin position som vakt i dörren bland fyllesvinen, ungdomarna och eventuellt några 40 + som var ute för att dricka sig fulla, dansa och flörta....dessa stackare skulle ligga bakfulla på sin soffa hela dagen i dag, ångest....Men herregud så kul dom säkert hade....
Nellie stannade kvar hos Ian och ville sova över hos dom, så jag fick snällt köra hem med Nova själv. Tråkigt !
Tittade lite på tv och ringde upp min fina Caroline för en liten pratis på 1 timme ca innan jag kröp ner i sängen och låg och lyssnade på vinden utanför som kastade sig hit och dit....grenarna som slog mot uterummets tak, lite kusligt....men jag vaggades in i drömmarna till slut och sov gott till Stig kom hem vid 04.30
Somnade gott om igen med vetskap att han kommit hem till oss och att han snart skulle tassa upp för trappan och krypa ner i sängen och trassla in sina ben i mina under täcket, hålla om mig så även han kunde vaggas in i drömmarnas land....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar