söndag 10 januari 2010

En vanlig lördag med underbart sällskap !



.....Packade in Nova bilen (då Nellie var hos kompis och åkte pulka), styrde sen pappas gamla röda, slitna Volvo 940 till Vankiva, denna bil som snart gjort sitt....fast pappa kämpar med att ha den kvar så länge han kan i och med att han har den i jobbet och kör, blir ju inte billigare än så....Det är en bra bil att låna när Stig tar vår bil till jobbet för att jag inte orkar köra honom till hans åkeri i Örkelljunga, ja dom gångerna sitter jag på bar backe utan fordon, det är inte så kul....tur jag har mina underbart snälla föräldrar då.
Dom har ändrat hastigheten från 90 kilometer till 80 lägger jag märke till när jag tuffar på längs väg 117 ut till den mörka lilla byn Vankiva, luktar alltid ko bajs när man nästan är framme, pi det luktar så illa, värst på somrarna.
Väl framme möts jag upp av att Lottie, med man Thomas och deras underbara lilla pojke Noah som också är på besök....Jag har landat hos våra älskade kompisar Malin och Danne, våra mentorer....Som hjälpt oss med så mycket genom åren, dom är så kloka och framför allt trygga med sig själv och dom kommer med så bra förslag, ideér och ser saker genom en helt annan synvinkel när man själv liksom sitter fast och stirrar sig blind på samma sak. Dom har stöttat oss och alltid funnits där när livet inte alltid sett sina bästa och ljusaste dagar. Ni är guld värda VI ÄLSKAR VERKLIGEN ER !!!
Adina och Oliwer detta ljuvliga tvillingpar kommer och möter upp mig i dörren, stapplandes fram på sina söta små fötter och ben, med varsen hemmastickad mössa på huvudet som hänger på sned (liknar rastafari)....dom har nästan precis lärt sig gå....men fort går det....duktiga små trollungar.
Direkt när jag fått upp Nova från bilstolen ska dom vara där i och klättra båda två, med lite bråk och lite knuffar så sätter sig först den ena sen den andra... det är ju deras gamla bilstol....Mmmmmm då måste man få provsitta den igen! Underbara barn !
Det bjuds på gott te, kanelbullar (som jag inte kunde motstå) och pepparkakor, mums....
Efter vi pratat och fikat en stund och jag fått hämtat storleken större i Novas vinteroverall, låter jag dom andra fortsätta umgås....sätter mig snällt i bilen igen och kör sen vackert (är lite halt) ner till Södergården för att plocka upp mitt andra söta barn.
Vi bestämmer oss för lite och då menar jag lite godis eftersom det är lördag, vi fixar en liten påse godis för 30 kronor sedan åker vi alla hem och sliter av oss jeansen för att få på helgens bästa plagg....joggingbyxorna....
Stuvade makaroner och wienerkorv står det på menyn denna kväll, mums vad gott det var...Nova tuggar glatt i sig sin gröt med god blåbärspuré på samtidigt som vi också äter vår goda mat. Mysigt när man sitter samlade vid matbordet, är bara Stig som fattas....Han får sitta i sin lastbil alldeles ensam på väg till Holland och det ger mig ångest, stackars han....
Nellie sätter sig och lägger ut lite bilder på sin bilddagbok medans jag plockar undan för att sedan mysa i soffan till Robinson med lite godis och cola zero.
Julen ska städas ut idag, alla tomtar och ljusstakar samt granen ska plockas ner i sina respektive lådor igen för att väntas på att packas upp igen om 1 år, ett helt år....och detta ska jag ta tag i nu....ska bli så skönt för nu är vi på väg mot ljusare tider och våren knackar snart på vår dörr....HÄRLIGA VÅR !!!

1 kommentar:

  1. Älskade vännen!
    Du ska veta att känslan är ömsesidig =) Att ha familjen Hansen/Dahlberg som vänner är en gåva. Ni betyder mycket=)
    Tack för besöket, måste bli oftare.
    Kram Malin

    SvaraRadera