fredag 11 december 2009

Storstäd & lussebak


Jaha då var det dax att plocka fram alla ingredienser till årets stora lussebak, har jag allt hemma eller det är affären först som gäller så man inte står där när man väl börjat baka. Letar i lådorna och hittar min saffran, den har gått ut ser jag på datumen... i fjol, ja jag skiter faktiskt i det och kör på den ändå, kan väl inte göra så mycket??!! Eller? Kan inte hur pass en krydda klarar sig, men det blir nog jätte bra tror jag. Har lovat vänta till Nellie kommer hem från skolan, sen kör vi igång, med hela köket fullt med mjöldamm, hela köket alldeles kladdigt av deg.(som det gärna blir när min kloka duktiga flicka ska hjälpa till) hon vill ju bli kock, så hon vet vad hon gör i köket, duktiga tös ! Det får vara värt stöket för herre jesus så underbart gott det blir när det är klart, kall mjölk och varma saffransbullar... MUMS !!!
Luktar underbart i hela huset, ja sen sitter man här hela kvällen och tuggar saffransbullar, förmodligen inga kvar till helgen, jag vet hur vi kan, hur duktiga vi är på att äta i vår familj... hahahahaha....
Det stora julstädet är tanken att även det ska bli av idag, pynta lite till julen, ner i källaren och stå på huvudet ner i lådorna för att se vad jag hittar, glömmer det från år till år...Är inte mycket för julpynt, men upp ska det, för barnens skull...Tycker julen är hysterisk, inte riktigt min grej, men som sagt gör det för Nellie och Nova...
Lite tomtar här och där och en vacker plastgran med glitter, lampor och kulor i så är jag lika duktig som alla andra, sen kan vi ha mys, ja riktig julmys...Är ju faktiskt hos oss vi ska ha julen i år, så lite får jag väl anstränga mig...Är rättså mysigt med granen, lyser upp lite mer av det tråkiga mörkret, våra tråkiga gråa jular vi har i skåne, fy vad jobbigt det är...Blir inte bättre psykiskt heller, hade varit väldigt trevligt med flera meter av snö utanför dörren, älskar snön, den lyser upp... men var är den, den lyser med sin frånvaro....varför kommer det aldrig någon snö?
När jag växte upp var det ju metervis med snö, vi var ute från tidig morgon till sen kväll och åkte pulka, soppåsar (man satt inne i dom och fort som f*n gick det) och snowracern den var rolig...Man byggde snöigloo och fina snölyktor som man tände så fint på kvällen. Det var vinter.... det var jul.... det var inte ångest och samma mörker som nu.....
Funderade häromdagen, ska inte Nova få uppleva riktig vinter och snö? Nellie har knappt fått göra det, jo hennes första levnadsår, då var det snö, då hjälpte vi henne att bygga snögubbar och drog henne i pulka, ja det var då det... inte nu...
Ska börja min hysteriska dag med bullbak och städning snart, UNDERBART !!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar