söndag 20 december 2009

Hej mitt vinterland......


OJ vad det snöar, äntligen det är så ljuvligt att se, vilka stora flingor som dalar ner från himlen....jag älskar det...
Hela stan är täckt av vit snö, vilket vinterlandskap, var längesedan man upplevde detta, äntligen en vit jul ! För jag hoppas verkligen snön stannar till julafton nu.
Snön lyser upp det jobbiga...alldeles hemskt tråkiga mörkret som ger mig sådan fruktansvärd ångest, äntligen lite ljus.
Var kommer allt folk i från? Hela Maxis parkering var helt fylld till sin bredd klockan 11.00 på förmiddagen en fredag, från Lidl till Onoff.... har folket inget jobb att sköta på dagarna eller har dom semester nu innan jul? Är det jag och 60+ som ska handla eller? Trampade raskt vidare med vagnen och Nova i snabb marsch mot maxis ingång och jag trodde jag skulle tappa hakan när jag såg vilken skara med människor det var inne i affären.
Det var visst inte bara jag som skulle gå och handla i lugn och ro (trodde jag..)på förmiddagen, för ALLA andra hade tydligen också hittat ut ur sina små vinter ide. Vi tänkte säkert likadant, men ack vad vi alla bedrog oss, fick slå oss fram och stå snällt i kassan och vänta på vår tur....smart drag att självscanna som jag gjorde, det går lite fortare än att stå i en kassa och vänta.
Varm så jag höll på att dö i min nya fina NIKE dunjacka, stod jag och svettades i kön, Nova orolig i vagnen, varm och började skruva på sig...Snart skulle hon börja gnälla, eller kanske rent av gråta...Nappen var f*n hade jag den, paniken total... jag visste det skulle komma nu, när det inte alls var rätt tillfälle för det...Svetten började pärla sig utför ryggraden, snälla härda ut....Var tyst tills mamma betalt...tills vi kommer ut....Ville inte ha sin napp, inte alls detta hon ville just nu.
Min lilla underbara flicka förstod nog sin mammas panik som hon började få, för hon la helt plötsligt upp ett litet leende istället, ett sådant som gör en så glad när man ser och förstår att det inte kommer utbryta något gallskrik, skönt ! Tack !
Väl ute från affären helt genomblöt under den nya fina jackan, pustade jag ut och drog efter den kalla snöiga luften in genom näsborrarna...ljuvligt...jag får luft igen, jag kan andas....
Drog på mössan på lillan igen, bäddade ner henne varmt och skönt och knäppte regnskyddet på vagnen, tittade ner i vagnen och såg hur Nova följde snöflingorna med sina små tindrande ögon....Första snön för den lilla flickan, som förnöjt slöt sina små ögon i vagnen och somnade gott på hemvägen.....Det var trött hon var min älskade lilla flicka inte konstigt hon snurrade på sig.
Nova sov och jag lunkade tyst hem i snön som yrde i luften, gud vad mysigt detta är...JAG ÄLSKAR SNÖ !!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar