måndag 22 november 2010

13 år idag Helle + Stig 22/11-2010

Jaha då var snart dags att sätta upp ljusstakarna i fönsterna och invänta årets jul...jag är ju inte så mycket för julen, men det är ju ett måste för barnens skull...granen ska man klä, med fina lampor...figurer...polkagrisstänger och allt annat som smyckar detta gröna barr träd. Fönsterna ska putsat innan stakarna ska sättas upp, ja det är mest bara stressigt när det är jul.
För att inte prata om allt bakande som skall göras...är det inte pepparkakor, så är det lussekatter eller pepparkakshus med socker och glasyr...nonstop och allt annat som smyckar det lilla bruna hus som bara står och samlar damm, suck...ja allt detta stimmande för några futtiga dagar man ska ha det lite extra mysigt på...det är konstigt nog folk som älskar allt detta ståhej...men jag är INTE en utav dom.
Jag sitter här hemma och funderar ut hur jag ska få mig själv att räcka till, till allt och alla? Hur jag ska hinna med alla saker som jag måste hinna?! Det plågar mig varje dag, att jag inte är piggare, kan klona mig på något konstigt sätt och att jag inte är den "perfekta" hemmafrun, som städar från topp till tå...bakar och lagar fin middag varje dag, som går med barnen till lekplatsen i ur och skur...som springer på stan varje dag och köper dom senaste kläderna till mig själv och barnen, ja det är svunnen tid...jag pallar inte med det trycket längre, pust! det märks man börjar bli äldre, för jag nöjer mig med att sitta här hemma med mina gamla "lasor" till kläder, äta lite gott någon gång då och då...springa runt i mina mjukisbyxor i velour, leka med mitt barn på golvet, bakar lite muffins då och då eller en god liten äppelpaj mellan varven...för mig blir det så bra det också!
Jag och Nellie har haft en period (ganska lång) där vi inte alls kommer överens..det är många...långa...höga diskussioner mellan oss två VARJE dag och det sliter på oss båda två, jag är totalt slut vissa kvällar jag ska lägga mig....så slut så jag faktiskt gråter mig till sömns vissa kvällar.
Var man likadan själv när man var 11 år? Eller när man var 6, för det var då Nellie började så smått...sen har det bara blivit värre och värre...jag förstår föräldrar som har barn som vuxit upp och flugit hemifrån att dom blir alkoholister på äldre dagar...det är väl för att bedöva smärtan och tröttheten efter sina barn man så kärleksfullt och omsorgsfullt tagit hand om hela livet för att dom ska få det bra i deras liv! Hahahahaha nej skämt och sido (med lite allvar) så är det en STOR prövning i livet att vara förälder...lika roligt och underbart som det är lika jobbigt och krävande är det...det är bara sanningen!
Nova är sjuk igen, 39 graders feber...stackars liten, men jag ska inte lämna henne för tidigt denna gången hon får vara hemma och mysa med mamma tills på torsdag då jag ska jobba, och hoppas på att hon blivit frisk igen...
En kväll som faktiskt varit toppen, Nellie och jag har inte tjafsat...vi har ätit goda pannkakor, skrattat och haft mys i soffan...önskar alla dagar skulle varit likadana, för man är inte hälften så trött när man lägger sig på kvällen då.
Nu inväntar jag min underbara man som är på väg hem från ett snöigt Stockholm där han varit med min bror och hämtat hem en porsche till deras familj (eller mest till min bror)...vilken lirare alltså!!
Idag firar jag och stig 13 år och det ska vi fira när han kommer hem och barnen har lagt sig...då ska det mysas på högsta nivå med både det ena och det andra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar