torsdag 3 mars 2011

Nova är blåslagen!

Nova har slagit sig på dagis...mycket...hon hann inte vara där mer än 30 minuter i tisdags, innan en fröken ringde och sa Nova hade ramlat och slagit sig...jag sprang ner på dagis och möttes av en förtvivlad liten prinsessa som blödde näsblod, hade uppskrapad näsa och en stor bula i pannan som redan hunnit bli blå...lilla, lilla gumman!
Jag blev ledsen själv när jag såg henne, men höll tillbaka tårarna...tills jag kom utanför dagis då brast det för mig!
Nova var trött och chockad när vi kom hem, så hon låg en stund i sängen och hade mys med pappa innan jag tvättade av henne så gott jag kunde.
Det är verkligen en tålig liten flicka vi har, hon har inte sagt någonting efter hon slog sig, utan är som hon brukar vara...underbara lilla tös! Hon gör verkligen själ för sitt namn "Nova star".
Eftersom jag hade läkaretid i Kristianstad och skulle göra cellprov som jag inte gjort på 2½ år så fick jag ta med mig Nova (då Stig var tvungen att sova eftersom han kör lastbil hela tisdagsnatten) och mamma som var barnvakt under tiden, men det gick alldeles utmärkt!
Nova skuttade gladeligen runt i korridorerna på sjukhuset och var lika glad fast hennes ansikte blev mer blått för varje timme som gick...och den lilla näsan mer och mer röd.
När vi kom hem igen hade hela näsan svullnat upp över näsryggen, framför allt på ena sidan...ett stort blåmärke började leta sig fram under höger öga...oj oj oj vad hon såg tråkig ut i sitt ansikte, det har varit en rejäl smäll!
Dagis ringde mig på eftermiddagen för att höra hur det var med henne, fröken hade jätte dåligt samvete att det hänt...ja ja det kan hända den bästa...FAST det ska inte hända sådant här egentligen på ett dagis! Många har varit på mig om att anmäla dagis, men jag känner att det ger inte mig någonting...man vill ju inte bråka, det hade kunnat hända mig själv om jag varit med Nova på en lekplats...nej jag låter det passera denna gången så snäll är jag!
Jag frågade fröken vad som hänt egentligen (eftersom jag glömde det när jag hämtade henne)och då sa hon att hon stått med Nova vid rutchkanan hela tiden, Nova skulle klättra ner och missade ett av trappstegen, så hon föll och har antagligen smaskat i huvudet i trappan på vägen ner...
Åhhhh det gör sååå ont i mitt hjärta bara vid tanken på hur ont lilla lilla Nova har i sitt ansikte utan att säga ett enda dugg...fantastiska barn!
Första 2 dagarna har jag gett henne ipren, men idag har hon inte fått något...hoppas detta går över fort och att det inte blir några komplikationer av det?!
Jag ska till BVC på 1½ års kontroll om 2 veckor, så ska jag be läkaren känna på hennes näsa och titta på henne ordenligt, så allt är bra med henne!


Nova någon timme efter fallet

Nova i dag 2 dagar senare

2 kommentarer:

  1. lilla snuttan ,mamma blåsa bort det onda kram på er <3

    SvaraRadera
  2. Mmmmm mamma blåser & tröstar! <3 älskade lilla barnet mitt!

    SvaraRadera